Üdvözöljük óvodánk és bölcsödénk weboldalán!

Óvoda

 

Az óvoda bemutatása

 


            Intézményem, melyet szeretnék bemutatni, a Seregélyes nagyközségben található Hétszínvirág Baptista Óvoda és Bölcsőde. Fenntartója a Baptista Szeretetszolgálat Egyházi Jogi Személy. A baptista óvoda több mint óvoda. Fenntartónk és intézményünk szívügye és küldetése a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatása, a szegények és bajba jutottak megsegítése, valamint a különösen tehetséges gyerekek felismerése és képességeik kibontakoztatása. Ahogy óvodánk Pedagógiai Programja is írja:

„A Baptista Szeretetszolgálat küldetése, hogy az általa fenntartott intézmény több legyen, mint óvoda, ahol a gyerek teljes körű támogatást kap személyisége és képességei kibontakoztatásához.”

            Nagy örömünkre 2011 szeptemberében került átadásra Központi óvodánk, a KDOP-5.1 Közösen egy-másért pályázat kapcsán felépített, gyönyörű, modern, új központi épületünk. Ebben a csodálatos épületben optimális körülmények között cseperedhetnek gyermekeink. Tágas, világos, esztétikus terekkel rendelkezik. A csoportszobák kiválóan felszereltek, ezen kívül fejlesztő szobáink is vannak, valamint egy nagy és praktikus tornaterem is segíti pedagógiai munkánk zökkenőmentes elvégzését. Zárt udvarunkon is minden adott ahhoz, hogy a gyerekek biztonságos körülmények között tölthessék a játék idejüket, kielégíthetik mozgásigényüket. Biztosan állíthatom, öröm ilyen körülmények között dolgozni! Két gyönyörű, minden igényt kielégítő óvoda udvarunk van. A másodikat az új bölcsőde átadása után tudtuk kialakítani. Óvodánk egy központi épülettel rendelkezik. 2023.09.01.-én bezártuk a telephelyünket és őket is a Központi óvodában helyeztük el.

            2023. november 06.-án került átadásra két csoportos új bölcsődénk, mindenki nagy örömére. Az épület az óvodához épült hozzá, így nagyon célszerű, hogy egy épületben vagyunk. A bölcsőde kihasználtsága az óta is 100%-os.

            Pedagógiai Programunk címe: Négy vándor. Az óvodai nevelés alapprogramjával koherens, annak figyelembevételével nyerte el jelenlegi formáját. A program a környezeti nevelésre épül, kiindulási pontja a néphagyományok ápolása. Fontos a környezet megismerése, megszerettetése és védelme ebben a korosztályban, mert mély nyomot hagy bennük a gyermekkorban szerzett tapasztalat. Célunk, hogy környezetét, hazáját szerető emberré váljanak. A gyerekek megismerőtevékenységét vesszük alapul és eköré tervezzük a pedagógiai feladatokat. Fontos, hogy a gyerekek megtalálják a helyüket az őket körülvevő világban. Programunkban az a különleges, hogy mindennapjainkat a természeti környezetre figyelve, a jeles napok számbavételével tervezzük. Hitvallásunk, hogy óvodánkban minden gyerek sikeresen tevékenykedhet, alkothat a tehetséges és a hátrányos helyzetű gyerek is. Megfelelő ellátást és fejlesztést kap a speciális gondozást igénylő gyerek is. Alapító Okiratunk magába foglalja, hogy elláthatjuk a sajátos nevelési igényű gyerekeket is.

A Pedagógiai Programunk a jogszabályi és tartalmi elvárásokkal összhangban fogalmazza meg az intézmény sajátos nevelési-oktatási feladatait, céljait. A figyelem középpontjában a gyerekek kulcskompetenciáinak, illetve a személyiségüknek fejlesztése áll. A pedagógusok módszertani kultúrája kiterjed a személyes és szociális képességek fejlesztésére. A gyermeki tevékenység szabadsága alapelvünk, útmutató a gyermek egyéni fejlődési üteme. Az óvodapedagógusok sokat tesznek a közösségfejlesztésért a gyerekek és a kollektíva körében egyaránt. A Szülői Szervezettel együttműködésben sok programot rendez az intézmény.

            Nevelőtestületünk 15 óvodapedagógusból áll (ebből 1fő iigazgató és egy fő igazgató-helyettes), és egy 2 főből álló fejlesztő csoport, 1 fő pszichológus, 1 fő gyógypedagógus akik a miénken kívül más baptista intézményekben is ellátják a sajátos nevelési igényű, valamint a beilleszkedési, tanulási, magatartási zavarral küzdő gyerekek fejlesztését. Nagyon erős a nevelőtestület és az intézmény kompetenciája, mert az óvodapedagógusok közül majdnem mindenki szerzett másoddiplomát, illetve szakvizsgát. 3 fő végzett közoktatás vezetői szakvizsgát, 1 fő óvodai szakértő, 1 fő gyógypedagógus tanár, 1 fő mérés-értékelés szakvizsgás pedagógus, 1 fő drámapedagógus, 1 fő szakvizsgás néptáncoktató, 2 fő fejlesztőpedagógus és 1 fő nyelv és beszédfejlesztő, aki óvodai szakértő is, minősítésekre jár minden héten egy napot. Az igazgató és másik két óvónő is mesterpedagógusi minősítést szerzett. Kompetenciáink tovább bővültek a fejlesztő csoport létrejöttével, ugyanis nevelőtestületünk pszichológussal, logopédussal, gyógypedagógussal gazdagodott általuk. Pedagógiai munkánkat segíti 2 fő pedagógiai asszisztens, 7 fő dajka, 2 óvodatitkár, 2 fő takarítónő és 1 fő karbantartó.

            Intézményünkben 4 munkaközösség működik: Környezetvédelmi munkaközösség, Báb és dráma munkaközösség, Ének-zene munkaközösség, és Hagyományőrző munkaközösség. Vezetői szakmailag kiemelkedő pedagógusok, a munkaközösséghez illeszkedő pluszképesítéssel rendelkeznek. Jól látszik a végzettségekből, hogy a szakma iránt elhivatott óvodapedagógusok alkotják közösségünket, állandóan tovább fejlesztjük magunkat, fogékonyak vagyunk az újdonságokra, melyeket beépítünk mindennapi munkánkba. Egymást folyamatosan tájékoztatjuk, az általunk megszerzett új ismeretanyagról, hogy mindenki magáévá tudja tenni azokat. Rendszeresen járunk különböző továbbképzésekre. A tudásmegosztás értekezleteken zajlik, melyek belső továbbképzésként értelmezhetők. Elkötelezettek vagyunk a szakmai fejlődésünkért. Az intézményben rendszeres és hatékony az információáramlás, valamint a kommunikáció. Az intézmény él az információátadás szóbeli, digitális és papíralapú eszközeivel is. A pedagógiai folyamatok gördülékenyen végbe mennek, a tervezés a nevelőtestület bevonásával történik. A vezető éves munkaterve összhangban van a stratégiai dokumentumokkal, valamint a munkaközösségek és a csoportok éves tervével. A Pedagógiai Program és a tervek megvalósítása közös munka, melybe a nevelő munkát közvetlenül segítő kollegáknak valamint a szülőknek is fontos szerepük van. A teljes pedagógiai folyamat követhető a tematikus tervekben, a naplókban, valamint a gyermeki produktumokban. Az ellenőrzés, értékelés oly módon valósul meg, hogy a gyerekek adottságainak, képességeinek megismerésére vonatkozó mérési rendszer működik. De készítünk elégedettségi méréseket is a szülők és gyerekek körében. Az intézményi önértékelés elvégzésére az intézmény munkacsoportot szervezett (BECS-csoport). Nemrég megtörtént mind az intézményvezetői, mind pedig az intézményi tanfelügyeleti ellenőrzés is. Mindegyik szép sikerrel, és megelégedéssel zárult. Az intézmény külső kapcsolatrendszere széleskörű. A baptista intézményekkel szoros szakmai kapcsolatot ápolunk. A helyi iskolával, önkormányzattal több közös rendezvényünk van. Kiválóan működik az óvoda-iskola átmenet a településen. Óvodánknak 2 Kiválóan Akkreditált Tehetségpontja van, melyek nemcsak a Baptista Tehetségsegítő Tanáccsal állnak szoros kapcsolatban, hanem széles körben az ország más tehetségpontjaival.

Az intézményben folyó pedagógiai munkával összefüggő eredmények:

            A legnagyobb eredmény, hogy a gyerekek jól érzik magukat az óvodában, a szülők elégedettek a gyerekek fejlődésével, kiemelkedő ellátást kapnak óvodánkban minden tekintetben. Nagy eredmény az előbb említett 2 tehetségpont néptánc, valamint dráma, irodalmi nevelés területén. 2010 óta folyamatosan elnyertük 3 alkalommal a Zöld Óvoda címet, melyért nagyon sokat dolgozott az általam vezetett Környezetvédelmi Munkaközösség. Célunk, hogy az óvodánkba járó gyerekek, szüleik és a dolgozók környezeti és egészséges életmód szemléletét formáljuk. A Zöld Óvoda címmel kapcsolatos feladatok egész évben folynak a gyerekek nagy örömére. A környezettudatos életmód, környezetért felelős életvitel támogatása a Jeles Zöld napokhoz kapcsolódó programokon keresztül valósul meg. Mivel az eredmény szemmel látható, reméljük, hogy a gyerekek egész életére kihat a kezdeti éveikben magukba szívott környezetvédelem és természetszeretet.

A pedagógus kompetenciáknak igyekszünk megfelelni, ezt bizonyítja, hogy a nevelőtestület módszertani felkészültsége magas szintű. Alapos, korszerű szaktudományos és szaktárgyi tudással rendelkezik. A digitális eszközöket egyre többen és többször használjuk. A pedagógiai folyamatok, a tervezés éves szinten, tematikusan, téma hetekre lebontva készül el. Ezen belül minden foglalkozási ághoz napi szinten a tanagyag tervezetei a naplóban találhatóak. Komplex módon és differenciáltan vesszük figyelembe a pedagógiai folyamat minden lényeges elemét: a tartalmat, a gyerekek előzetes tudását, motiváltságát, életkori sajátosságait, hiányosságait. Az óvodás gyerekjátékban, és tapasztalatszerzés által tanul a legtöbbet, ezért a módszereket ennek megfelelően kell kiválasztani, hogy élményt adjon a tudásszerzés. Az óvodapedagógusok a foglalkozás eredményessége függvényében felülvizsgálják előzetes terveiket. A tanulás támogatása elsődleges feladatunk. Figyelembe vesszük a gyerekek aktuális állapotát, ha kell, változtatunk előre kigondolt módszereinken. Óvodánkban legfontosabb cél a pozitív visszajelzésekre épülő, szeretetteljes légkör, ahol mindenki hibázhat, van lehetősége a javításra, fantáziája szárnyalhat, képességei szabadon kibontakozhatnak. Erre törekszünk nap, mint nap. Az egyéni bánásmód érvényesül. Sok esetben dolgozunk kis csoportos formában, ahol egy-egy gyerekkel kiemelten tudunk foglalkozni, élünk a különböző képesség szerinti differenciált feladatok lehetőségével. Ezt a gyerekek nem veszik észre, így sikeres az integráció a gyermekcsoportokban. Az óvónő minta a gyerekek számára, így viselkedésünkkel empátiát, türelmet, toleranciát sugárzunk a különleges bánásmódot igénylő gyerekek felé. Ezt a magatartást a gyerekek átveszik és ezzel egymást segítő, szerető közösségek kialakítására törekszünk. Nyomonkövetési naplót vezetünk, évente kétszer tájékoztatjuk a szülőket a gyerekek fejlettségi állapotáról. Ha valamelyik gyereknél hiányosságot, vagy zavart észlelünk, egyeztetünk a gyógypedagógussal és az intézményvezetővel, majd megtesszük a lépéseket a probléma feltárására, megoldására. Szükség esetén vizsgálatra küldjük a járási Pedagógiai Szakszolgálathoz. A szakvéleményben leírtakat maradéktalanul próbáljuk teljesítjük. A csoportban felmerülő konfliktusokat igyekszünk időben felismeri, helyesen értelmezi, és hatékonyan kezeli. Figyelünk arra, hogy céljainak megfelelően, változatosan válasszuk meg a különböző értékelési módszereket, eszközöket. Nyitottak vagyunk a szülők, a gyerekek, az intézményvezető, a kollégák, a segítő szakemberek visszajelzéseire, felhasználjuk őket szakmai fejlődésünk érdekében. Értekezleteink hatékonyak, mert mindenki elmondhatja a véleményét. A vitákban, és a megbeszéléseken mindenki kifejti szakmai álláspontját, fontos, hogy képesek legyünk másokat meggyőzni, és mi magunk is meggyőzhetők legyünk. Az intézményvezető mindenkit motivál arra, hogy részt vegyen az intézményi innovációban, pályázatokban, projektekben, rendezvények szervezésében.

Programunk jelenlegi formáját „Az óvodai nevelés alapprogramjának” fegyelembevételével nyerte el. A „Négy vándor” c. helyi nevelési program adaptációja. Programunk a gyerekek megismerőtevékenységét veszi alapul, köré szervezzük a pedagógiai, pszichológiai feladatokat.

 


                                          Hitvallásunk: „Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne.”

                                                                                                                                               (Tamási Áron)